El 25 de febrer de l’any 1980, el prestigiós semiòleg Roland Barthes
és atropellat per una furgoneta. No trigarà a morir, fet que deixa tota
la comunitat intel·lectual francesa en estat de xoc. El president de la
República, Giscard d’Estaing, encarrega al comissari Bayard, un policia
horroritzat amb la idea que els socialistes francesos ocupin el poder,
d’iniciar la investigació de les estranyes circumstàncies de la seva
mort, amb l’oculta esperança de descobrir algun escàndol que
enterboleixi l’inici imminent de la campanya electoral. ¿Què hi feia
Barthes, dinant amb Mitterrand, el dia de la seva mort?
Bayard, ignorant de tot el que tingui a veure amb la semiòtica i la
lingüística, pren com a assistent un jove professor que el guiarà pel
laberint de la teoria i per la pràctica de les vides dissolutes,
vanitoses, brillants i extremament competitives dels més grans
intel·lectuals del moment. ¿On acaba la història i on comença la ficció?
¿On comença la realitat dels fets i on arranca la sàtira sagnant? I per
sobre de tot, ¿quina pot ser aquesta setena funció del llenguatge que
ha matat Roland Barthes i ha posat en peu de guerra els departaments de
semiòtica i els serveis d’intel·ligència de mig món? Estem davant d’un thriller polític, filosòfic i –si se’ns permet l’expressió– semiòtic, que ha dividit França entre l’escàndol i la rialla.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada