L’emoció és un valor fonamental en la vida humana. Recordem, amb major claredat, tots aquells episodis que ens han colpit més intensament i que, en alguns casos, ens han deixat un pòsit indestructible. A vegades és resultat de la casualitat, d’una conjunció aleatòria de factors que ens arriba de sobte i ens commou. Però moltes més és el fruit d’un treball d’artificiosa enginyeria que cerca provocar tot tipus d’emocions d’alta intensitat.
EL CODI DA VINCI (THE DA VINCI CODE, 2006)
Hotel Ritz, Place Vendôme, París. El professor Robert Langdon (Tom Hanks) s’està afaitant amb una maquineta de fulles. Un fals moviment li produeix un tall a la part dreta de la barbeta que desencadena un filet de sang, inicialment en forma de trident, que desemboca al forat del desguàs després de vèncer una certa resistència de l’aigua. El seu recorregut dibuixa una línia corbada, amb un acabat semblant a la punta d’una espasa.
[Els instruments de corda comencen a construir una base sobre la qual es desenvoluparà una breu melodia que anirà recorrent les diverses seccions de l’orquestra, incrementant la intensitat a cada pas].Aleshores, com mogut per un ressort, s’apressa a buscar dins la maleta de treball una còpia del seu llibre Symbols of the Sacred Feminine, aturant-se a les pàgines que parlen de la Línia de Sang i de la Línia Rosa mentre li venen a la memòria les paraules de Sir Leigh Teabing: «La clau que porta al Graal està amagada sota el signe de la Rosa».
[Els violoncels són els responsables d’anar introduint la melodia principal, sobresortint en volum i en intensitat a la base de cordes que es va conservant].
Sense perdre temps,
Langdon surt a la Plaça Vendôme, en direcció est vers la rue des Petits Champs
i gira cap al sud per la rue Richelieu on, davant del número 24, troba el
primer medalló de bronze dels 135 que travessen la ciutat formant un eix
nord-sud que assenyala el primer meridià de la Terra, la primera longitud zero
del món, l’antiga Línia Rosa de París.
[Els instruments de vent, especialment les flautes i les trompetes, s’afegeixen a l’orquestració. Més endavant, violins i trombons acudeixen per accentuar un ‘crescendo’ que no s’atura].
Segueix avançant,
sense perdre de vista la línia que formen aquests medallons fins a arribar al
llarg túnel del Passatge Richelieu que dóna pas a la resplendent estructura de
la piràmide d’entrada al Louvre. És llavors quan recorda dos dels versos del
poema del papir de Jacques Saunière: «El Sant Graal us espera sota l’antiga
Roslin» i «Engalanada amb l’obra gentil dels mestres, ella reposa». Evidentment, es tracta de dues
autèntiques revelacions.
[És el moment de la percussió. El clímax està a punt d’arribar al cim i es necessita més força per culminar-lo. Tot sembla estar a punt d’esclatar].
[Es dóna entrada al cor orquestral per posar més intensitat i rellevància al moment culminant, la revelació que està a punt de descobrir-se. Un enèrgic xoc de plats ho confirmarà definitivament].
[Amb la càmera aturada sobre el rostre de l’estàtua, la música es va diluint de forma progressiva, sense batzegades, de la manera més dolça possible].
*Aquest text va ser publicat al núm. 234 de la revista «L'Artesenc» del mes d'octubre del 2017

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada